17 juni 2019

PERSBERICHT: BioVille krijgt Digital Health House

Bio-incubator in Diepenbeek krijgt Digital Health House
LRM, BioVille en PXL laten de zorgsector experimenteren met hoogtechnologische toepassingen

Diepenbeek - BioVille, de bio-incubator gelegen op de universitaire campus in Diepenbeek, krijgt een Digital Health House. In deze experimentele ruimte ligt de focus op e-Health en de verdere digitalisering in de zorgsector. Vanaf 2020 kan er naar hartenlust getest worden met innovatieve en disruptieve technologieën, IoT-toepassingen en wearables. Het Digital Health House wil de verschillende partners in de zorgsector samenbrengen op BioVille om verder te bouwen aan de (digitale) gezondheidszorg. In deze inspiratiehub wordt er ook een platform uitgerold waarbij zorgbedrijven en zorginstellingen kunnen experimenteren met de mogelijkheden van blockchain en AI-technologie. De initiatiefnemers zijn de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM, Hogeschool PXL en BioVille.

Van theorie naar praktijk

Het Digital Health House moet vanaf 2020 een verzamelplaats worden voor initiatieven in de gezondheidszorg. De ruimte heeft een unieke infrastructuur en zal terug te vinden zijn op de eerste verdieping in BioVille. Met de focus op e-Health, een opleidings- en exporuimte, clean rooms, demozones, break out- en kantoorruimtes is het de ideale plaats om bedrijven, zorgcentra en onderzoeksinstellingen samen rond de tafel te krijgen. Met het Digital Health House krijgen de verschillende stakeholders een plaats waar ze fysiek kunnen samenkomen, werken, experimenteren en de theorie kunnen testen in de praktijk. “Innovatie en groei zijn een absolute prioriteit voor LRM, ook in de zorgsector. Deze nieuwe hub is een logische stap voor BioVille om de site nog toegankelijker te maken en verder te ontwikkelen, niet alleen voor start-ups in de incubator, maar voor alle relevante spelers in de zorgeconomie”, zegt Tom Vanham, CEO LRM.

Het delen van expertise en de verschillende partijen samenbrengen is één van de pijlers van het Digital Health House. Zo wordt er stevig ingezet op de koppeling tussen ziekenhuizen, bedrijven en de patiënt of de burger zelf. “Er is al ontzettend veel mogelijk met nieuwe technologieën. Het komt er nu op aan om concrete toepassingen te ontwikkelen die een meerwaarde betekenen voor patiënten, zorgbedrijven en instellingen”, zegt Katleen Vandersmissen, Head of Health & Care bij LRM. “Denk daarbij bijvoorbeeld aan het gebruik van tele-monitoring waardoor ouderen langer thuis kunnen wonen of toepassingen waarbij artsen de risico’s van bepaalde operaties beter kunnen inschatten. Het zijn ontwikkelingen die een enorme impact op ons leven gaan hebben.”

Blockchain en artificiële intelligentie

Één van die concrete acties is de ontwikkeling van een zogenaamde distributed ledger: een platform dat zorgbedrijven en -instellingen laat experimenteren met de mogelijkheden van blockchain en artificiële intelligentie in hun dagelijkse werking. De Limburgse Investeringsmaatschappij LRM, de Hogeschool PXL en BioVille zetten hun schouders onder dit project met steun van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). ”De mogelijkheden in de zorgsector op vlak van digitalisering zijn enorm en de nood wordt ook steeds groter om de nieuwste toepassingen effectief in te zetten. Denk aan patiënten die hun eigen zorgbudget kunnen beheren via blockhain technologie, of een moeder die wil controleren wanneer haar dochter voor het laatst een vaccinatie kreeg voor tetanus”, zegt Katleen Vandersmissen.

“Door gebruik te maken van de blockchaintechnologie kunnen er linken gelegd worden tussen zorgaanbieders, de overheid, maar ook de patiënt of de arts, en dat allemaal op een heldere manier met respect voor de privacy.”

Het platform zal één van de eerste ontwikkelingen zijn van het Digital Health House. “Om tot dit plug & play-platform te komen, gaan we samen met bedrijven, zorg- en kennisinstellingen de noden van de sector in kaart brengen zodat er een duidelijk beeld ontstaat van wat er nu al mogelijk is en waar er nog potentieel zit”, zegt Steven Palmaers, onderzoekshoofd Hogeschool PXL. ”Wij zijn als kennisinstelling dagelijks bezig met de nieuwste toepassingen en ontwikkelingen. Die kennis willen we nu samen met andere partners inzetten om ook in dit erg belangrijke domein een verschil te maken’

EFRO

“De ontwikkeling van life sciences en de healthsector staat al 20 jaar op de Limburgse economische ontwikkelingsagenda. Dankzij de bundeling van de krachten van vele actoren behoort de sector ondertussen tot het economisch DNA van onze provincie. De impact is dubbel. Enerzijds zorgt de ontwikkeling in health voor een hogere kwaliteit van het Limburgse zorgaanbod. De investeringen hebben ook gezorgd voor economische impact. De voorbije jaren hebben een aantal snelgroeiende bedrijven in de sector zich in onze provincie gevestigd”, zegt Tom Vandeput, gedeputeerde Economie. “De digitalisering van zorgprocessen en –verstrekking biedt nieuwe economische opportuniteiten voor innovatief ondernemerschap en jobs. Deze twee nieuwe initiatieven, het Digital Health House en de uitbouw van een innovatief platform rond blockchain, sluiten naadloos aan op onze ambitie om nieuwe impulsen te geven aan de ontwikkeling van de Limburgse healthsector.

Zowel het Digital Health House als de ontwikkeling van de distributed ledger worden gerealiseerd met de steun van Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en staan voor een totale investering van 3 481 775,66 euro. De Vlaamse regering (205 000 euro) voorziet cofinanciering voor het Digital Health House.

- EINDE PERSBERICHT –

Over LRM
LRM is een investeringsmaatschappij die economische groei in Limburg ontgint en stimuleert. We zorgen voor een stevige basis zodat bedrijven en projecten die jobs in Limburg creëren kunnen groeien. Onze financiële middelen en expertise zorgen, samen met de troeven van Limburg, voor een unieke voedingsbodem.
Meer info: www.lrm.be

Over BioVille
BioVille, de bio-incubator gelegen op de universitaire campus in Diepenbeek, biedt flexibele, all-in diensten aan die bestaan uit hoogwaardige infrastructuur en aangepaste services. Op BioVille vind je flexibele labo- en kantoorruimtes in combinatie met technische en administratieve dienstverlening op maat van start-ups, groei-bedrijven en commerciële service organisaties in de sector Health & Care.
Meer info: www.bioville.be

Over Hogeschool PXL
Hogeschool PXL heeft het meest diverse aanbod in Limburg. Binnen 7 departementen en 2 schools of arts organiseert ze 22 basisopleidingen (19 bachelors en 3 masters) en 24 afstudeerrichtingen. Met vele postgraduaten, bachelor-na-bacheloropleidingen, na- en bijscholingen, congressen en seminaries is Hogeschool PXL toonaangevend in levenslang leren. De 100.000 jaarlijkse bezoekers van PXL-Congress bewijzen dit. Ook in praktijkgericht onderzoek staat Hogeschool PXL ten dienste van het werkveld. De 10 expertisecentra van PXL-Research zijn gekend om hun vraaggestuurde nononsense aanpak. Met de Universiteit Hasselt werkt Hogeschool PXL doorgedreven samen in de Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg. Hogeschool PXL heeft vestigingen in Hasselt, Diepenbeek en Genk, en is een tweede thuis voor ruim 8.200 studenten en 1.041 personeelsleden
www.pxl.be